Σάββατο 31 Δεκεμβρίου 2011

Silent Hill : Shattered Memories




Εταιρία : Konami / Climax Group
Πλατφόρμα : PSP, PS2, Nintendo Wii (τα παιχνίδια είναι βασικά όμοια, αλλά όπως και να έχει, το παρών review έχει γραφτεί για την έκδοση σε PS2)

Με δυο λογάκια :
Το πιο καινούριο Silent Hill, αφήνοντας πίσω ολοκληρωτικά το κομμάτι της μάχης και εστιασμένο στα παράξενα concepts του και σε ψυχολογικές τεχνικές, είναι ένα άνευ προηγουμένου ατμοσφαιρικό ταξίδι στα συναισθήματα του παίκτη.

Τα Θετικά :
Εκ βαθέως συναισθηματική ιστορία, βασισμένη στους χαρακτήρες. Σπουδαίο pacing, αργή και βασανιστική διαχείριση των αποκαλύψεων και των μυστικών του.
Απίστευτα ατμοσφαιρικό, ανεπανάληπτα στοιχειωμένη ατμόσφαιρα.
Εμπειρία που προσαρμόζεται ανάλογα με το ψυχολογικό προφίλ του παίκτη και είναι κάθε φορά – και για κάθε διαφορετικό παίκτη – διαφορετική.
Καταπληκτικό animation στα μοντέλα των χαρακτήρων

Τα Αρνητικά :
Αρκετά μικρό και εύκολο.
Τα Puzzles και τα κομμάτια των εφιαλτών είναι πάντα τα ίδια.
Κάποια ελαττώματα στα γραφικά. Η πόλη του Silent Hill ποτέ άλλοτε δεν υπήρξε πιο εικαστικά πιο μουντή και «άδεια»

Αναλυτικότερα :
Με το που ανοίγεις το μηχάνημά σου, το «Silent Hill: Shattered Memories» κάνει ξεκάθαρες τις προθέσεις του : το έχει σκοπό να είναι το πιο παράξενο και αντισυμβατικό παιχνίδι που έπαιξες ποτέ. Σε μια κόκκινη οθόνη το παιχνίδι σε προειδοποιεί ότι «καταγράφει το προφίλ του κάθε παίκτη και σε παίζει τόσο όσο το παίζεις και εσύ». Και ναι, είναι εύκολο να προσπεράσεις απερίσκεπτα αυτή την προειδοποίηση σαν τέχνασμα εντυπωσιασμού, αλλά όταν πέσουν οι τίτλοι τέλους και το πλήρες ψυχολογικό σου προφίλ αρχίζει να τυπώνεται στην οθόνη, σαν μέρος των σημειώσεων του αινιγματικού ψυχίατρου που σε καθοδηγεί στα διάφορα που βιώνει ο χαρακτήρας σου στο παιχνίδι, θα διαπιστώσεις ότι όλα αυτά μονάχα εντυπωσιασμός δεν ήταν.

Φρέσκος αέρας φυσάει επιτέλους στο κουρασμένο franchise. Πολύ σοφά, ο Developer, δηλαδή η Climax Studios αφαίρεσε ΤΕΛΕΙΩΣ το κομμάτι της μάχης. Ναι, σωστά διάβασες. Τέλος τα όπλα, τα αντικείμενα που σου δίνουν πίσω ζωή, ενέργεια κλπ. Τέλος σε καθετί που θύμιζε Resident Evil. Εδώ, το παιχνίδι είναι διαχωρισμένο σε δυο (κυρίως) φάσεις. Αυτή της εξερεύνησης, όπου περιπλανιέσαι στα στοιχειωμένα τοπία του Silent Hill και αντιμετωπίζεις τους γρίφους και τα κρυμμένα μυστικά του. Και όταν τα πάντα γύρω σου παγώνουν, αρχίζει η φάση του εφιάλτη. Εκεί, τα πάντα σκοτεινιάζουν, γίνονται παγωμένα, απρόσιτα και απόμακρα, παραμορφωμένα μυστήρια πλάσματα σε καταδιώκουν ουρλιάζοντας και το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να τρέξεις για να σώσεις τη ζωή σου. Όλα αυτά θέτουν γερές βάσεις για μια δυνατή, άνευ προηγουμένου ατμόσφαιρα, μια ιστορία απλή μεν αλλά αληθινά παράξενη που βασίζεται στα βιώματα και τα συναισθήματα τόσο του παίκτη, όσο και του χαρακτήρα που υποδύεται στο παιχνίδι, του απελπισμένου πατέρα, Harry Mason.

Σενάριο / Ατμόσφαιρα :
Ο Harry Mason χάνει τον έλεγχο του αυτοκινήτου του και τρακαρει στους παγωμένους δρόμους μιας απομονωμένης πόλης που ονομάζεται Silent Hill. Όταν ανακτά τις αισθήσεις του, διαπιστώνει με τρόμο ότι 7χρονη κόρη του, η Cheryl, που ήταν συνεπιβάτης στο αυτοκίνητο έχει εξαφανιστεί. Οπλισμένος μονάχα με έναν φακό, ξεκινάει μέσα στο σκοτάδι και τη χιονοθύελλα για να βρει την κόρη του. Στην πορεία, σε μια πόλη που μοιάζει τελείως ερειπωμένη, στοιχειωμένη από αναμνήσεις διαφόρων ατόμων, θα συναντήσει παράξενους χαρακτήρες όπως μια αστυνομικίνα, μια αμφιβόλων ηθών γυναίκα και ένα παράξενα οικείο κορίτσι και θα προσπαθήσει να συναρμολογήσει το μυστήριο που σχετίζεται με την εξαφάνιση, αλλά και με τις δικές του μπερδεμένες αναμνήσεις από το ατύχημα και μετά…

Όπως καταλάβατε, το σενάριο φαινομενικά θυμίζει έντονα το πρώτο αξέχαστο Silent Hill. Οι χαρακτήρες είναι οι ίδιοι, ο Harry Mason, η χαμένη μικρή Cheryl, η αστυνομικός Cybill, η νοσοκόμα Lisa, η «κακιά» Dahlia… κι όμως. Μονάχα τα ονόματα έχουν μείνει ίδια και ένας σκελετός πλοκής. Όλα τα άλλα άλλαξαν. Έχε χάρη που δεν θέλω να δώσω spoilers, απλά θα αρκεστώ στο να πω ότι το Shattered Memories δεν παίζει μονάχα με τα όσα βλέπεις και ΝΟΜΙΖΕΙΣ ότι βλέπεις, αλλά και με όσα ΘΑ ΠΕΡΙΜΕΝΕΣ να δεις από έναν τίτλο Silent Hill, ανατρέποντας τελείως τις προσδοκίες σου, αλλά ανταμείβοντας σε με 100% αυθεντικό και πρωτόγνωρο σενάριο και gameplay. Και έχει ένα από τα πιο συγκινητικά, και απρόσμενα φινάλε που φτιάχτηκαν ποτέ! (τουλάχιστον όσον αφορά το «κανονικό» ending του!)

Γραφικά / Ήχος :
Αμφιθυμία υπάρχει όσον αφορά τα γραφικά που παρουσιάζουν στοιχεία που κυμαίνονται από επίπεδο κορυφαίο έως αυτό της προχειρότητας. Πολύ όμορφα animations χαρακτήρων συνοδεύονται από «άδεια» από λεπτομέρειες, αδέξια φτιαγμένα περιβάλλοντα. Textures με αξιοθαύμαστη για τα δεδομένα του PS2 λεπτομέρεια – όπως αυτά των posters και των ειδοποιήσεων στους τοίχους, πάνε χεράκι χεράκι με αδέξια σχεδιασμένα και χοντοκομμένα κτήρια και μοντέλα. Η ομαλή κίνηση στο περιβάλλον, ενίοτε σπάει, ειδικά κάθε φορά που πας να ανοίξεις μια πόρτα. Ωραία εφέ όπως των σκιών που χορεύουν ή όταν το περιβάλλον παγώνει, συνοδεύονται από αντίστοιχα αδέξια, όπως το φως της φωτοβολίδας. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Shattered Memories ΔΕΝ είναι γραφικά το ανώτερο Silent Hill του PS2 (αυτή η τιμή προφανώς ανήκει στο Silent Hill : The Room)


Ο ήχος βρίσκεται σε σαφέστατα ανώτερα επίπεδα με καλό voice acting, ποιοτικούς διαλόγους, ατμοσφαιρικότατο soundtrack και δυο καταπληκτικά τραγούδια που θα σε στοιχειώσουν, αυτά του trailer και αντίστοιχα του επιλόγου του παιχνιδιού – που παίζει να είναι ένα από τα πιο λυπηρά τραγούδια που γράφτηκαν ποτέ! Γενικά, ο ήχος συνοδεύει επάξια τη δράση και τις διακυμάνσεις του συναισθήματος της διήγησης. Δεν είναι τυχαίο ότι στα credits του παιχνιδιού παρελαύνει ξανά το όνομα του μεγάλου συνθέτη Akira Yamaoka, που σημάδεψε τα soundtrack των πρώτων τίτλων της σειράς και εδώ μας χαρίζει μερικές από τις πιο στοιχειωμένες μελωδίες του! Καλώς όρισες ξανά, δάσκαλε!

Χειρισμός / Gameplay :
Αυτό είναι ένα παιχνίδι που – κακά τα ψέμματα – φτιάχτηκε για το χειριστήριο του Nintendo Wii. Δυστυχώς, οι προγραμματιστές αρκέστηκαν σε μια πολύ βασική μεταφορά των controls του παιχνιδιού, με αποτέλεσμα ο χειρισμός να είναι πολύπλοκος, αργός στην ανταπόκρισή του και ψιλοπροβληματικός. Αυτό έρχεται με μια παράδοξη αντίθεση με το απλό, μινιμαλιστικό gameplay, που παραδόξως ανεβάζει τον πήχη της «παραξενιάς» αυτού του παιχνιδιού. Όπως και να έχει, ο χειρισμός θα μπορούσε να είναι και καλύτερος, πιο άμεσος και πρακτικός. Όχι ότι είναι τίποτα το απάλευτο, με λίγη εξοικείωση θα τον μάθεις μια χαρά. Αλλά είναι ένα μελανό σημείο που αμαυρώνει την εικόνα ενός άρτιου, αυθεντικού και αληθινά παράξενου παιχνιδιού.


Στη φάση της εξερεύνησης, ο Harry περιφέρεται στα ερημικά τοπία του Silent Hill, ψάχνοντας για στοιχεία όσον αφορά τα μυστήρια που τον περιβάλλουν. Επιπλέον, τα περιβάλλοντα είναι διάσπαρτα με μικρά «μυστικά» και easter eggs που αν και δεν είναι διόλου απαραίτητο να τα βρεις για να τερματίσεις το παιχνίδι, εντούτοις ενισχύουν την εμπειρία που θα αποκομίσεις από αυτό. Στη φάση του εφιάλτη, που βασικά αποτελεί το κομμάτι δράσης του παιχνιδιού, δεν μπορείς να αλληλεπιδράσεις σχεδόν με κανένα αντικείμενο. Από τις σκοτεινές γωνιές βγαίνουν παράξενα πλάσματα που σε καταδιώκουν και το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να τρέξεις τυφλά στο σκοτάδι, στους ιδιότυπους λαβύρινθους στους οποίους μετατρέπεται το τοπίο και να βρεις την έξοδο. Χωρίς όπλα, health boosts και τα σχετικά, χωρίς καν inventory, το μόνο που μπορεί να κάνει ο Harry για να κρατηθεί στη ζωή είναι να τρέξει, κρυφτεί, συρθεί, σκαρφαλώσει όσο πιο γρήγορα μπορεί, με μοναδική παρηγοριά μια φωτοβολίδα που ΜΠΟΡΕΙ να βρει πεσμένη κάτω και που προσφέρει μια προσωρινή προστασία από τα ειδεχθή πλάσματα που απεχθάνονται το φως της.

Τέλος, μεταξύ των κεφαλαίων της ιστορίας, υποβάλλεσαι σε άκρως αντισυμβατικά (και προσωπικά!) τεστ προσωπικότητας και ψυχολογικές δοκιμασίες που τα αποτελέσματά τους επηρεάζουν το παιχνίδι με διάφορους τρόπους. Ανάλογα με την εντύπωση που θα δώσεις στο παιχνίδι, τα πρόσωπα που συναντάς ανταποκρίνονται ανάλογα και η εμφάνισή τους επίσης αλλάζει αντίστοιχα. Φερ’ ειπείν, σε έναν βίαιο ή κολλημένο με διάφορες ιδέες παίκτη, η αστυνομικός είναι πιο τυπική και αυστηρή, σαφέστατα λιγότερο ανθρώπινη, σχεδόν ένας θηλυκός Χίτλερ. Σε έναν παίκτη που δείχνει επιρρεπής στην έκλυτη ζωή, στο ποτό, στην αχαλίνωτη σεξουαλικότητα, η Cybil ανταποκρίνεται με προκλητική συμπεριφορά και είναι ντυμένη με τρόπο που θυμίζει περισσότερο… stripper που έχει πάρει ρεπό, παρά όργανο της τάξης! Το αυτό ισχύει και με τους υπόλοιπους χαρακτήρες και φυσικά και με τους διαλόγους που ανταλλάσσουν μεταξύ τους.

Όλα αυτά κάνουν το Silent Hill : Shattered Memories μια μοναδική και διαφορετική εμπειρία για κάθε παίκτη. Δυστυχώς, η πλειονότητα των αλλαγών όσον αφορά την εμφάνιση ή τη συμπεριφορά των χαρακτήρων και τους διαλόγους, είναι κυρίως διακοσμητική και δεν μεταβάλλει με κανέναν τρόπο τα περιβάλλοντα, τα puzzles ή τα κομμάτια των εφιαλτικών δοκιμασιών. Όλες οι αλλαγές αφορούν τη διάθεση που μεταδίδει το παιχνίδι στον παίκτη, με μοναδική πρακτική διαφορά, αυτή των 4 (συν ένα κρυφό) διαφορετικών φινάλε που επιφυλάσσει το παιχνίδι, ανάλογα με το ψυχολογικό προφίλ και τις πράξεις του παίκτη. Επιπλέον, το Shattered Memories είναι σχετικά μικρό, διαρκεί περίπου 7 – 6 ώρες και είναι και αρκετά εύκολο στις προκλήσεις του, τόσο όσον αφορά τη δράση, όσο και την δυσκολία των γρίφων. Μια επιλογή επιπέδου δυσκολίας, τουλάχιστον όσον αφορά τους γρίφους, όπως αυτή που υπήρχε στο Silent Hill 3, θα ήταν εδώ σαφέστατα ευπρόσδεκτη…

Online / Multiplayer:
Δεν υφίσταται ούτε online, ούτε multiplayer περιεχόμενο. Το Shattered Memories είναι μια αυστηρά προσωπική και μοναχική εμπειρία.

Ρεζουμέ :
Πολύς κόσμος παραπονέθηκε ότι τα Silent Hill σταδιακά απομακρύνθηκαν από τις ρίζες τους, αυτές του ψυχολογικού τρόμου και τόνισαν δυσανάλογα το κομμάτι της δράσης, με αποκορύφωμα το αμφιλεγόμενο (αν και κατά τη γνώμη μου αδικημένο) Silent Hill : Homecoming. Το Shattered Memories, φτιάχτηκε ειδικά για αυτούς τους παραπονεμένους οπαδούς. Αφήνοντας το action κομμάτι πίσω για τα καλά, ποντάρει στην ασυναγώνιστη ατμόσφαιρα, το βαθύ συναίσθημα και την πρωτοτυπία του, για να κερδίσει τον κάθε σκεπτόμενο παίκτη εκεί έξω, ασχέτως αν αυτός / αυτή έχει εμπειρία από προηγούμενα παιχνίδια της σειράς, ή όχι.

Γραφικά : 3,5 / 5
Ήχος : 4,5 / 5
Gameplay & Χειρισμός : 4 / 5
Ατμόσφαιρα & Σενάριο : 5 / 5
Value for money : 3 / 5
Συνολικά πόσα πιάνει: 4 / 5

…αν και εδώ όλες οι βαθμολογίες είναι σχετικές. To Shattered Memories είναι πολύ ιδιότυπο παιχνίδι, η αποδοχή του από τον κάθε παίκτη είναι καθαρά υποκειμενική υπόθεση, γενικά δεν είναι ένα παιχνίδι κατάλληλο για όλους…

3 σχόλια:

Dimitris Kellis είπε...

En oligois file mou, na tou dwsw mia eukairia sto Wii. Kai nai, to Homecoming adikithike sfodra. Egw to latrepsa.

Seth είπε...

Ναι, φίλε μου, στάνταρ αξίζει να ασχοληθείς! Χρόνια πολλά, καλή χρονιά να έχουμε κιόλας!

annonymous είπε...

ήμουν σε θέση να συμφιλιωθώ με τον εραστή μου μετά από 6 μήνες που δεν μιλούσα ο ένας με τον άλλο με τη βοήθεια ενός μεγάλου ανθρώπου γνωστού ως Δρ Ajayi, είμαι πολύ προσεκτικός για τα πράγματα, οπότε ποτέ δεν πίστευα στο ορθογραφικό ή στο βουντό, αλλά ο Δρ Ajayi άλλαξε προοπτική λόγω της θαυμάσιας δουλειάς που έκανε για μένα, δεν με πίστευε ποτέ και ο εραστής μου θα ξαναγυρίσει. Τον ικετεύτηκα αρκετές φορές, αλλά δεν με άκουσε ποτέ, μέχρι που συνάντησα την επαφή του Δρ Ajayi και αποφάσισα να τον δοκιμάσω και με έκπληξη μου ο εραστής μου επέστρεψε μετά από ένα ξόρκι αγάπης από τον Δρ Ajayi, είμαστε ευτυχισμένοι ζουν μαζί τώρα όλα χάρη στον Δρ Ajayi, ήταν δύσκολο για μένα να πιστέψω, αλλά ευχαριστώ τον εαυτό μου που ήρθα σε επαφή με τον Δρ Ajayi για τη βοήθειά του και σήμερα είμαι χαρούμενος που μοιράζομαι το καλό που έκανε ο Δρ Ajayi στη ζωή μου, Εάν χρειάζεστε τη βοήθεια ενός ξόρκι για κάθε είδους πρόβλημα, πιστεύω ότι θα τα καταφέρει. Μην ντρέπεστε για το πρόβλημά σας ζητήστε βοήθεια από τον Δρ Ajayi. Επικοινωνήστε με το Viber / Whatsapp: +2347084887094